کد مطلب:33172
شنبه 1 فروردين 1394
آمار بازدید:15
در تفسير زلزله و خسوف و كسوف و امثال آن در احاديث چيزهاي بر خلاف عقل آمده است ; مانند ايـنـكـه مـاه و خـورشـيد گاهي بنور خويش مغرور مي شوند خداوند آنها را دردرياي ظلمت فرو مي برد و اينكه باران از درياي ميان زمين و آسمان فرود ;و مثل اينكه رعد آواز ملكي است كه ابر را ميراند , و برق ضربت تازيانه اوست وامثال اينها ؟
همه اينها باخبار آحاد نقل شده است يعني يكنفر و دو نفر روايت كردند و احتمال راست و دروغ در گـفـتـار آنها هست و ما اطمينان بصحت اخبار آحاد نداريم و در اين گونه امور باخباري تمسك مـي كـنـيـم كـه بـتواتر ثابت شود يعني ناقلين اول آن از امام و پيغمبر صلي اللّه عليه و آله و سلم بـانـدازه اي بـاشند كه احتمال توطئه و تباني بر نشر اكاذيب درباره آنها داده نشود , و علامه حلي (ره ) در كتاب نهايه الاصول گويد : ملاحده عمدا اباطيل و خرافات داخل احاديث پيغمبر كردند تا مردم را از دين متنفر سازند . و عـلماي دين مانند خواجه نصير طوسي و علامه حلي رحمهما اللّه وامثال آنها علت طبيعي همه اينها را مي دانستند مثل آنكه ماه جلوي آفتاب حائل مي شود و در كسوف و حبس بخار در زلزله ; و هيچيك از آنها بر ايشان مجهول نبود . و اهـل حـديث طريقه اي دارند كه پسنديده علماي ديگر نيست و مبالغه آنها در صحت هرحديثي موجب خرابي دين مي دانند . مـسـلـمان بايد معتقد باشد كه طبيعت هر چه كند مسخر امر پروردگار است و هر چيز درجهان باراده او است خواه باران از ابر بيايد و ابر را باد بياورد يا چيز ديگر . و خداوند فرمود : يرسل الرياح فتثير سحابا بادها را مي فرستد تا ابرها رابرمي انگيزد . راندن ابر را بباد نسبت داده , تازيانه و بانگ ملك را نام نبرد .
اثبات نبوت
شعراني - ميرزا ابوالحسن
مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.